ELMER 3.0
Denne nettsiden inneholder ELMER 3 med våre forklaringer/tolkninger. Vi har også en utskriftsversjon med bare de bindende punktene.
Formål og avgrensninger
Målet med retningslinjene er å sikre at offentlige elektroniske skjemaer blir utviklet på en enhetlig og brukervennlig måte. (Nærings- og handelsdepartementet: Tid til nyskaping og produksjon (2008).)
Retningslinjene tar kun for seg formelle digitale skjema som medfører juridiske eller økonomiske forpliktelser.
1. Overordnede prinsipper
1.1 Brukertilpassing
Løsningen skal utformes med utgangspunkt i brukerens perspektiv, og den skal tilpasse seg den enkelte bruker i den grad det er mulig.
Riktig
- Gjør deg kjent med brukergruppen og sammenhengen som de bruker skjemaet i.
- Beskriv noen eksempelbrukere (personas), og undersøk om deres perspektiv ivaretas i løsningen.
- Beskriv noen eksempel på bruk av løsningen (brukerhistorier), og ta kritiske gjennomganger med utgangspunkt i dem.
- Bruk statistikk, tilbakemeldinger og brukertester til å rydde unna eller endre elementer som misforstås eller ikke brukes.
Galt
Standardisert løsning med utgangspunkt i tilgjengelig funksjonalitet:
Du har ikke tilgang til noen aksjonspunkter.
Maskinell logikk:
Oppgi dato på formatet dd.mm.åååå
Intern informasjon:
Intern begrepsbruk:
Har du budsjettert med fritatt omsetning og uttak første år?
1.2 Veiledning
Brukeren skal veiledes og hjelpes til å oppnå det han ønsker på enklest mulig måte.
Riktig
- Referatet fra styremøtet der personen ble valgt
- Bekreftelse fra den som ble valgt på at den aksepterer utnevnelsen
Du kan ikke bruke dette skjemaet. Hvis du har flere barn må fylle ut Innmelding av søsken.
Galt
- Være "korrekt", og ikke forholde seg til brukerenes upresise begreper og misforståelser
- Forholde seg "nøytral" og ikke veilede i situasjoner der det finnes små mindretall med spesialbehov.
- Ikke ta ansvar for helheten i brukeropplevelsen fordi "dét er ikke vårt ansvar".
1.3 Kort og enkel informasjon
Språket i løsningen skal være tilpasset målgruppen. Informasjon skal være kortfattet og enkel, men kan gjerne henvise videre til detaljert informasjon. Informasjon skal presenteres på det tidspunktet den er aktuell for brukeren.
Riktig
- Vi anbefaler å følge WCAG 2 punkt 3.1.5 som sier: "Når en tekst krever leseferdigheter på et nivå som er høyere enn det som forventes etter norsk ungdomsskole, etter at egennavn og titler er fjernet, finnes det supplerende innhold eller en versjon som ikke krever leseferdigheter på et nivå som er høyere enn det som forventes etter norsk ungdomsskole. (Nivå AAA)".
Galt
Før du begynner
Før du åpner skjemaet om selskapsdata er det en del informasjon det er nyttig for deg å ha. Under kontaktinformasjon skal det oppgis kontaktdata til den ansvarlige i selskapet. Hvis selskapet ønsker å oppgi en egen kontaktperson (f.eks. utfylleren av skjemaet) må dette velges på side tre, og det blir da anledning til å fylle ut de ekstra opplysningene. Eksempeletaten vil da primært henvende seg til den oppgitte kontaktpersonen i framtiden, men enkelte henvendelser vil i alle fall gå til ansvarlig. Når du trykker på "send inn" på slutten av skjemaet vil alle data bli lagret, men vær oppmerksom på at meldingen likevel ikke er registrert. Når du trykker "Send inn" blir det opprettet en egen signeringsmelding i Altinn, og du må logge inn der og bekrefte signering før meldingen mottas av oss. Hvis du har spørsmål under utfyllingen kan du kontakte oss på tlf. 12 34 56 78.
1.4 Brukertest
Løsningen skal brukertestes.
Riktig
- Som et minimum kan en brukertest innebære at man finner noen brukere, eller i det minste kollegaer som ikke kjenner løsningen, og gir dem en oppgave å utføre. For eksempel "fyll ut og send inn skjemaet". Observer hva som skjer, uten å hjelpe til. Dette er en enkel og effektiv metode for å finne ut om det er noe i løsningen som er uklart eller vanskelig å forstå.
- Fortrinnsvis bør brukertesten involvere flere brukere som gjenspeiler ulike brukergrupper, inkludert brukere med ulike funksjonsnedsettelser.
- Hvis man arbeider med en ny løsning, eller skal gjøre omfattende endringer, bør man helst teste og justere i flere runder, slik at man får verifisert at endringene man gjør fungerer, og at helheten i den ferdige løsningen er tilfredsstillende
Galt
- Utviklerne og prosjektgruppa tar seg av utprøving.
1.5 Tilgjengelighet
Skjemaet skal ha et unikt navn. Navnet skal ta utgangspunkt i brukerens mål med skjemaet eller fortelle hva som samles inn. Det skal legges til rette slik at skjemaet er lett å finne, og at søkefunksjoner gir treff på stikkord som kan være logiske ut fra brukerens perspektiv.
Riktig
Galt
1.6 Forvaltning
Det skal sikres at skjemaet blir gjennomgått og oppdatert ved behov. Ved endringer i spørsmål og veiledning må rett versjon av disse knyttes til svarene.
Riktig
- Skjemaet har en ansvarlig instans/person som vet hvordan opplysningene i skjemaet brukes
- System for å ta imot tilbakemeldinger fra brukere
- Ansvarlig instans/person som følger med på utviklingen i lovverk og forvaltning.
- Etablert forvaltningsregime, for eksempel fast årlig evaluering og gjennomgang.
1.7 Vedlikehold
Løsningen bør konstrueres slik at den er enkel å oppgradere og vedlikeholde.
Riktig
- Mulighet for å gjøre små endringer på enkelt vis
- Redigerings- og utviklingsverktøy som gjør det enkelt å velge gode løsninger
- Etabler intern kompetanse på løsningen, gjerne også på et teknisk nivå, hvis det er mulig
- Tenk gjennom hvordan arbeidet og løsningen kan organiseres slik at det er enkelt å gjøre endringer senere, fortrinnsvis før utviklingen er i gang.
- Hvis man selv står for den tekniske utviklingen må man sikre
- at arkitektur og datastruktur er gjennomtenkt
- best mulig isolasjon mellom presentasjonslag, logikk og data
- full tilgang/eierskap til kode i egen løsning
- at alternativer for bruk av åpen kildekode-komponenter og deling er vurdert
Galt
- Gjennomgående avhengigheter som gjør at små endringer fører til at skjemaet må bygges opp på nytt.
- Lukket/proprietær kode som ikke kan redigeres av skjemaeieren
- Innholdsdata (tekster, felter osv.) blandet sammen med kode
- Høy kompleksitet i løsningen
1.8 Visningsenheter
Løsningen skal kunne brukes på de visningsenhetene og plattformene som er aktuelle for målgruppen og oppgaven.
Riktig
- Responsiv design
- Mobilversjon eller egen app
- God flytende skjermbredde
- Tilbud om integrasjon mot fagsystemer, hvis det er aktuelt
- Åpne datagrensesnitt
Galt
- Låst, vid skjermbredde
- Ikke testet på små skjermer
1.9 God ytelse
Løsningen skal designes slik at den gir rask respons og lite ned-/opplasting
Riktig
- Bruk et verktøy til å undersøke om sidene er optimalisert, for eksempel Google PageSpeed Insights.
- Gå gjennom tidslinje for lasting av sidene og forsøk å begrense både ventetid (infrastruktur) og tid nødvendig for lasting av innhold. I Chrome finner du en tidslinje under Utviklerverktøy > Network. I Firebug for Firefox under "Net".
- Unngå unødvendige sidelastinger eller at samme materiale lastes flere ganger.
- I forhold til opp- og nedlasting, ha fokus på den totale datamengden for hele prosessen.
2. Utforming av skjemasiden
2.1 Enkel og ryddig form
Det visuelle uttrykket skal være enkelt og oversiktlig, slik at skjemaet opptrer mest mulig uforstyrret. Det skal være lett å se hva som er overordnet og underordnet, og hvilke elementer det er sammenheng mellom. Like elementer skal uttrykkes likt gjennom hele skjemaet.
Riktig
Du er logget inn som Kari Hansen og representerer Transport og Løft AS.
Registrering av tungt kjøretøy
Om kjøretøyet
Kjøretøyet kan bare registreres her hvis det har et norsk registreringsnummer. Mer info.
Ikke et gyldig registreringsnummer
Eierskap
Anslå hvor mange ulike personer som vil føre kjøretøyet i løpet av året.
Feil i tall.
2.2 Intuitivt grensesnitt
Framgangsmåter og funksjoner bør framgå tydelig av grensesnittet, uten at skriftlige forklaringer er nødvendige
Riktig
Opplastede filer
Ingen filer er lastet opp.
Galt
2.3 Tydelig status
Skjemaets navn skal vises på alle skjemasidene. Hvis brukeren er logget inn skal også brukerens identitet og eventuelle rolle framgå.
Riktig
Du er logget inn som Ola Nordmann og representerer Ola's Vaktmestertjeneste.
Melding om mekanisk sprengning2.4 Bakgrunnsinformasjon
Det skal være tilgang til kontaktinformasjon for hjelp og veiledning, personvernerklæring og andre eventuelle opplysninger som er viktig for brukeren.
Riktig
2.5 Flere trinn
Alle spørsmål skal holdes samlet i ett utfyllingsområde, men i lange eller komplekse skjema kan spørsmålene fordeles over flere trinn. Det skal da være tilgang til en navigasjons-/oversiktsmeny, som inneholder temabetegnelser som er forskjellige for hvert trinn, og tydelig klikkbare navigasjonsvalg for "forrige" og "neste" nedenfor utfyllingsområdet. "Neste" skal være uthevet i forhold til "forrige". På siste trinn erstattes "neste" av knapp for innsending.
Riktig
Skjemainnhold
Skjemainnhold
Skjemainnhold
- Om deg
- Boligen
- Tiltaket
- Innsending
- Kvittering
Skjemainnhold
Skjemainnhold
Skjemainnhold
3. Elementene i skjemaet
3.1 Plassering elementer
Alle elementer som er knyttet til et spørsmål skal plasseres samlet.
Riktig
Stedet der du overnattet flest netter.
Feltet må fylles ut
Feltet må fylles ut
Stedet der du overnattet flest netter.
Feltet må fylles ut
3.2 Synlighet
Spørsmålstekst, utfyllingsfelt, hjelpetekst og feilmeldinger skal ikke skjule eller komme oppå hverandre.
Riktig
Kommunen du var bosatt i 1. november i fjor
Ikke et gyldig kommunenavn. Mente du Hurdal?
Galt
Kommunen du var bosatt i 1. november i fjor
Ugyldig kommunenavn x
Kommunen du var bosatt i 1. november i fjor
3.6 Frivillige felter
Hvis det er frivillig å besvare et spørsmål skal dette framgå tydelig.
Riktig
Du trenger ikke oppgi epost-adresse, men det gjør det lettere hvis vi trenger å kontakte deg senere.
4. Skjemaets oppførsel
4.1 Sporvalg
Det skal ikke stilles spørsmål som er unødvendige eller irrelevante. Det skal imidlertid benyttes egne avklarings-/filtreringsspørsmål der det kan hjelpe brukeren. Ved aktivering av nye spørsmål skal de legges til like under spørsmålet som aktiverer, eller innenfor et senere trinn.
Riktig
Du er kvalifisert til å levere forenklet melding. Vi anbefaler deg å bruke denne istedenfor dette skjemaet.
4.2 Automatisk oppdatering
Oppdatering i skjemaet skal skje automatisk. Utfyllinger som er synlige på skjermen skal registreres
Riktig
Opplastede filer
Ingen filer er lastet opp.
Galt
Opplastede filer
Ingen filer er lastet opp.
Registrerte telefonnummer
Ingen telefonnummer er oppgitt.
4.4 Tap av data
Hvis brukeren gjør noe som fører til tap av data skal det gis en advarsel.
Riktig
Du har lukket skjema-fanen...
Hvis du endrer på dette valget mister du det som er fylt inn i feltene som hører til.
4.5 Ventetid
Hvis det er nødvendig med ventetid skal det gis en indikasjon på at systemet arbeider.
Riktig
- Tommelfingerregel: Vis fremdriftsindikator hvis en operasjon kan ta mer enn ett sekund. Illustrer gjerne framdriften uansett, men gjør det i alle fall hvis ventetiden er over ti sekunder.
4.6 Automatisk lagring
I lange eller komplekse skjema skal lagring skje automatisk, og brukeren skal gis anledning til å avbryte utfyllingen og fortsette senere. Det skal alltid være mulig å avbryte uten å lagre.
Riktig
- Vi anbefaler å følge WCAG-krav 2.2.5 som sier: "Når en godkjent økt utløper, kan brukeren godkjenne den på nytt og fortsette aktiviteten uten tap av data. (Nivå AAA)".
5. Innsending
5.1 Kommentar
Før innsending skal brukeren gis anledning til å legge til egne kommentarer og utfyllende informasjon, eller det skal opplyses om hvor man kan gi slik tilbakemelding
Riktig
Ikke skriv inn sensitiv informasjon, forbindelsen er ikke sikret.
Er det noe du vil tilføye eller kommentere?
Opplastede filer
Ingen filer er lastet opp.
5.4 Kvittering
Når skjemaet er sendt inn skal det sendes en kvittering til brukeren. Denne skal inneholde eller gi tilgang til:
- bekreftelse på innsendingen
- kontaktinformasjon
- fullstendig dokumentasjon på hva som er meddelt gjennom skjemaet
- andre eventuelle opplysninger som er viktige for brukeren
Riktig
Din meldingsboks - utviklingsetaten
Kvittering årsrapport til Utviklingsetaten.
Din innsending ble registrert 3.2.2014 kl. 14:43 med referansenummer QWE987. Fristen for innsending er 1.3.2014, og du har anledning til å endre på rapporten fram til da.
Hvis du har spørsmål eller kommentarer kan du kontakte oss på tlf. 12 34 56 78, eller sende en epost til post@etat.no.
Med vennlig hilsen
Utviklingsetaten
Registrerte besvarelser
Fornavn: Ola
Etternavn: Nordmann
.
.
.
5.5 Bekreftelse på skjerm
Når skjemaet er sendt inn skal det vises på skjermen:
- bekreftelse på innsendingen
- hvor kvitteringen er sendt
- andre eventuelle opplysninger som er viktige for brukeren
Riktig
Din innsending ble registrert 8.8.2013 kl. 14:43 med referansenummer XYZ123. En bekreftelse med detaljert informasjon er sendt til din meldingsboks i Altinn. Hvis du har spørsmål kan du kontakte oss på tlf. 12 34 56 78, eller sende en epost til post@etat.no.
Vi takker for din forespørsel, slike saker blir normalt behandlet i løpet av to uker.